Vattenpump

Vattenpump
Vattenpumpen är en av de viktigaste delarna i bilen eftersom den ser till att hålla motorn nedkyld. Att den fungerar som den ska är inte endast viktigt för att minska risken för att motorn börjar koka, utan även för att det minskar slitaget på motorn om du har en fungerande vattenpump.
Hos oss på skruvat.se hittar du ett stort urval av pumpar från kända varumärken, oavsett vilken bilmodell du har och hur dina behov ser ut – alltid till bra pris och hög kvalitet. Hitta rätt vattenpump till din bil genom att först ange ditt registreringsnummer och sök, så presenteras rätt alternativ i produktresultatet nedan.
Så funkar en vattenpump
Vattenpumpens huvudsakliga uppgift är att pumpa runt kylvätska (eller "vatten", därav namnet vattenpump) genom motorns kylsystem för att hjälpa till att reglera motorns temperatur.
Vattenpumpen drivs av motorns kamrem eller kamkedja. När motorn är igång roterar remmen eller kedjan, vilket i sin tur driver vattenpumpens rotor. Denna rotation skapar en centrifugalkraft som suger in kylvätska från kylaren till pumpen. Rotorbladen tvingar sedan vätskan ut genom utloppet och tillbaka in i motorn.
När kylvätskan passerar genom motorn absorberar den värme som genereras av motorns inre komponenter. Denna uppvärmda kylvätska transporteras sedan tillbaka till kylaren, där värmen avges till den omgivande luften med hjälp av fläkten. Kylvätskan, som nu är avkyld, rinner tillbaka till pumpen och processen upprepas så länge motorn är igång.
Tecken på att du behöver byta vattenpump
Det finns flera tecken på att en vattenpump kan vara defekt. Här är några av de vanligaste:
- Överhettning av motorn: Det mest tydliga tecknet på en defekt vattenpump är att motorn överhettas. Om vattenpumpen inte fungerar kan kylvätskan inte cirkulera ordentligt, vilket leder till att motorn blir för varm.
- Läckage av kylvätska: Om du märker en pöl med kylvätska under bilen, kan det tyda på att vattenpumpen läcker. Läckaget kan uppstå i området där vattenpumpens axel och lager möts, eller vid pumpens hölje.
- Höga ljud från pumpen: Ett missljud från vattenpumpen, som ett vinande eller skrapande ljud, kan tyda på att lagren i vattenpumpen håller på att ge upp.
- Kylvätskan ser smutsig ut: Om kylvätskan ser grumlig eller smutsig ut, kan det vara ett tecken på att vattenpumpen bär på korrosionsskador.
Att byta vattenpump är en relativt komplicerad process och kräver ofta att man tar bort andra delar av motorn, såsom kamremmen. Av den anledningen rekommenderas det oftast att byta både kamrem och vattenpump samtidigt för att minska arbetsinsatsen och kostnaderna.
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
- Abarth
- Acura
- Alfa Romeo
- Alpina
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Bentley
- BMW
- Buick
- Byd
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- Daf
- Daihatsu
- Daimler
- Dfsk
- Dodge
- Ds
- Ferrari
- Fiat
- Fisker
- Ford
- Glas
- Gmc
- Honda
- Hongqi
- Hummer
- Hyundai
- Indigo
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- Ldv
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mclaren
- Mercedes-Benz
- Mg
- Mini
- Mitsubishi
- Morgan
- Morris
- Nio
- Nissan
- Nsu
- Oldsmobile
- Opel
- Ora
- Peugeot
- Plymouth
- Polestar
- Pontiac
- Porsche
- Proton
- Renault
- Renault trucks
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Subaru
- Suzuki
- Talbot
- Tesla
- Think
- Toyota
- Trabant
- Tvr
- Vauxhall
- Volvo
- vw
- Xpeng
- Yugo