
- Bromsskivetyp: Solid
- Fordonsutrustning: Med elektr. parkeringsbroms.
Bromsoket är en viktig del av den hydrauliska bromssystemet och bidrar till att bromsa bilen. När du trycker på bromspedalen, överförs kraften till bromsbelägget genom bromsoket. Bromsbelägget pressas då mot bromsskivan, vilket gör att bilen bromsar.
Det är viktigt att du väljer rätt bromsok till ditt fordon och tar hänsyn till dess specifika krav och behov. På Skruvat.se hittar du ett fullständigt sortiment av olika typer av bromsok för alla bilmodeller – alltid till bra pris.
Börja med att skriva in ditt registreringsnummer i vår kalkylator och få de rätta produkterna för ditt fordon presenterat i direkt i resultatfältet.
Att något av bilens bromsok inte har full funktion brukar tydligt kunna visa sig genom att bilen drar åt vänster eller höger vid inbromsning. Dåliga bromsok förlänger även bromssträckan och påverkar körsäkerheten.
Äldre bromsok brukade tillverkas av gjutjärn, medan moderna bromsok vanligtvis är tillverkade i aluminium. Bromsok består av känsliga delar, såsom gummidamasker och glidbultar, vilka med tiden kan slitas ner av smuts, vatten och vägsalt.
Vanligtvis behöver bromsoken bytas efter ca. 10.000 mil eller efter 7-10 år, men det finns andra faktorer som också kan påverka när det är dags att byta dem. Gummiskydden som skyddar kolvarna kan till exempel ge upp tidigare än så, särskilt om du har använt smörjmedel för att åtgärda gnisslande bromsar. Produkter som dessa kan ge tillfällig smörjning, men påverkar gummiskydden negativt på lång sikt. Om bromsoket läcker vätska, är det också dags att byta.
När du byter bromsok, rekommenderas det att du byter bromsoken som sitter på samma sida, så att du har jämna förhållanden på båda sidor av bilen.
Fasta bromsok är den klassiska modellen där en eller flera kolvar sitter på var sida om bromsoket och pressar bromsbelägget mot bromsskivan från båda hållen, vilket resulterar i att bilen bromsar. Bromsoket är fastmonterat på bromsskivan.
Flytande bromsok är en typ av bromsok som är gjorda av organiskt material, till exempel trådar och fibrösa material. De är mjuka och flexibla och kan anpassa sig efter olika former på bromsskivan. Flytande bromsok är lämpliga för låg till medeltung körning och är ett bra val för personbilar. Däremot kan flytande bromsok inte hantera höga temperaturer så bra och är således inte lämpliga för tuffa körförhållanden eller höga hastigheter.
Bromsok med integrerad handbroms sitter vanligtvis på bakhjulen och har en integrerad handbromsfunktion. En fördel med dessa bromsok är att samma bromskonstruktion kan användas för både hand- och färdbroms.
Bromsok för fordon med elektrisk parkeringsbroms är speciella typer av bromsok som används i fordon som har en elektrisk parkeringsbroms. Dessa bromsok är utformade för att fungera tillsammans med fordonets elektriska parkeringsbromssystem och de har vanligtvis en extra kontakt för att ansluta till det elektriska parkeringsbromssystemet.
Kontakten för elektrisk parkeringsbroms används för att skicka signaler från fordonets elektroniska kontrollenhet till parkeringsbromssystemet. När föraren aktiverar parkeringsbromsen med hjälp av en knapp eller ett reglage, skickar kontrollenheten en signal till parkeringsbromssystemet, som i sin tur aktiverar bromsoket för att bromsa hjulen. Det är viktigt att använda rätt typ av bromsok för fordon med elektrisk parkeringsbroms för att säkerställa att det fungerar korrekt med parkeringsbromssystemet.</>
På Skruvat.se hittar du både bromsok med kontakt för elektrisk parkeringsbroms och integrerad handbroms, samt ett fullständigt sortiment av fasta och flytande bromsok.
Bromsoket ingår i den hydrauliska delen av bromssystemet och är en av dess viktigaste funktioner. Det överför kraften från bromspedalen till bromsbelägget som pressas mot bromsskivan, vilket i sin tur bromsar bilen.
Reduceras tjockleken, så reducerar värmedispersionen från skivan samt skivans mekaniska beständighet. Detta kan leda till en rad kritiska situationer, exempelvis:
Storleken på bromsoket är vanligtvis angiven i millimeter (mm) och måste matcha diametermåttet på bromsskivan. Det finns också vissa tillverkare som har specifika rekommendationer för vilken storlek bromsok ska ha, om de används med deras bromsskivor. Det bästa sättet att välja rätt storlek, är att kontrollera tillverkarens specifikationer för din bromsskiva eller mäta diametermåttet på din bromsskiva själv.
Om du mäter din bromsskiva och till exempel har en diameter på 300 mm, ska du välja bromsok i samma storlek eller någon som har dimensionen som är lämplig för din bromsskiva.
Kolvdiameter på ett bromsok refererar till diametern på den cylinderformade delen av bromsoket som trycker mot bromskolven. Kolvens diameter (mm) är en viktig faktor att ta hänsyn till vid val av bromsok, eftersom den måste matcha diametern på bromskolven i bromscylindern.
Om kolvdiametern på bromsoket är för liten jämfört med bromskolvens diameter, kan det leda till att bromsoket inte kan röra sig fritt och således orsaka skador på bromskolven och bromscylindern. Om kolvdiameter på bromsoket är för stort jämfört med bromskolvens diameter, kan det leda till att det finns för mycket utrymme mellan bromskolv och bromsok, vilket kan påverka bromsens prestanda.
Avståndet mellan fästhålen på ett bromsok avgör vilken typ av bromsok som passar ett visst fordon. Varje fordon har specifika krav på avståndet mellan fästhålen på bromsoket, som är relaterat till hur bromsoket är monterat samt hur det kopplas till det mekaniska bromssystemet.
Detta avstånd kan variera beroende på bilmodell och modellår, så det är viktigt att välja rätt bromsok med rätt avstånd för fästhålen för att säkerställa att det passar och fungerar korrekt med fordonet. Avståndet mellan fästhålen på bromsoket är oftast mätt i millimeter (mm) och måste matcha det avstånd som krävs för fordonet.
1-kolvs bromsok använder en enda kolv för att pressa bromsskivan mot hjulens rotor eller bromsskiva och genererar bromskraft. • 2-kolvs bromsok använder två kolvar och pressar mot bromsskivan på samma sätt, men då kan det generera högre kraft och förbättra effektiviteten i bromsningen.
En annan skillnad mellan 1-kolvs och 2-kolvs bromsok, är att 2-kolvs bromsok kan ha en mer komplicerad konstruktion än ett 1-kolvs bromsok, men är oftast mer robusta och hållbara. 2-kolvs bromsok är vanligtvis installerade på tunga fordon eller fordon med högre hastigheter där högre bromskraft krävs för att ökad säkerhet och prestanda.
Det är viktigt att du väljer rätt bromsok till ditt fordon och tar hänsyn till dess specifika krav och behov. B örja med att skriva in ditt registreringsnummer i vår kalkylator och få de rätta produkterna för ditt fordon presenterat i direkt i resultatfältet.