
- Yttre diameter (mm): 70
Kamremmen är en av motorns viktigaste delar och ansvarar för att motorns olika cykler sker på ett koordinerat vis.
För att undvika motorhaveri är det viktigt att kamremmen byts i tid. Kamremmen driver även vattenpumpen på många bilmodeller. Det är ofta en bra ide att byta vattenpumpen samtidigt som man byter kamremmen.
Funderar du på byta kamrem själv? Kolla in vårat utbud av Haynes reparationshandböcker, där hittar du användbara tips och tricks.
Hur ofta kamremmen behöver bytas beror på bilmodell och tillverkarens rekommendationer. Det brukar stå i bilens handbok.
Rekommendationerna i bilens handbok är dock inte alltid pålitliga eftersom att när bilmodellen har rullat ett tag kan det visa sig att kamremmen håller en kortare tid än förväntat. Biltillverkaren ändrar då sin rekommendation och handbokens uppgifter är inte längre aktuella.
Vi har också satt ihop prisvärda kamremskit där kamrem, remspännare, löprulle och vattenpump generellt ingår.
Vissa bilmodeller och biltillverkare, till exempel SAAB använde sig av kamkedja istället för kamrem. Fördelen med kamkedja framför kamrem är att kamkedjan förväntas hålla hela bilens livslängd och behöver inte bytas med jämna mellanrum till skillnad från kamremmen.
Nackdelen med kamkedja är att den till skillnad från kamremmen sitter innanför motorn och ett kamkedjebyte är en krångligare process och kan bli betydligt dyrare än ett kamremsbyte.