”Hemliga” koderna som avslöjar skicket på din bil
On Board Diagnostics, eller OBD II, blev standard i alla dieselbilar från år 2003 och i alla bensinbilar från 2001. Det här är ett diagnosuttag som tagits fram för att man ska kunna kommunicera med elektroniken i modernare bilar. Här läser man av felkoder och parametrar och här uppdateras styrboxarnas olika programvaror.
Länge krävdes avancerad och dyr specialutrustning för att läsa av felkoderna i en bil, det betydde att man var tvungen att besöka en verkstad för att få hjälp med att reda ut vad som inte stod rätt till med en bil. Men så är det inte längre. Nu finns smidiga diagnosverktyg som alla har råd med.
– Vi har liten plugg som man kopplar in i bilens OBD-uttag. Den kopplas sen med bluetooth till din smartphone och du kan läsa av bilens felkoder i en app. Här kan man också i realtid se bilens förbrukning, belastning och här kan man släcka felkoder, berättar Magnus Possman, tekniskt sakkunnig och affärsområdeschef Skruvat.se.
Det finns regler för vilka koder en biltillverkare måste lämna ut. Och alla de koderna plus ett stort antal sensorvärden finns tillgängliga i realtid. Det är samma information som verkstaden har tillgång till.
– Till exempel kommer man åt de motorrelaterade felkoderna. Bland annat kan man här se om lambdavärdet är fel, eller om tändning inte fungerar som den ska, säger Magnus Possman.
För alla som föredrar att laga bilen själv kan ett felsökningsverktyg vara ovärderligt. Istället för att gissa och kanske behöva byta ut delar i onödan kan man nu angripa problemet direkt.
– Du får ut många parametrar med verktyget och kan göra korrekta analyser av vad som är fel. Det innebär att man själv kan göra jobbet istället för att lämna in bilen på verkstad. Det finns det mycket pengar att spara, säger Possman.
Här kan du enkelt beställa felsökningsverktyg/OBD till Din bil