Fortsätt till huvudinnehållet
VW CRAFTER Flak/chassi

Kraven på däck i Sverige

På sommardäck säger lagen att mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm, men den allmänna rekommendationen är minst 3 mm. På vinterdäck gäller motsvarande krav på 3 mm på lätta fordon och personbilar.
 
Skruvat.se - bildelar till bra priser. Vi har däcktillbehör till din bil

Här är de viktigaste punkterna för bilar med totalvikt under 3500 kg

- Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm.
- Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.
- Däcket ska ha minsta mönsterdjup på minst ¾ av slitbanans bredd och runt om hela däcket. Det räcker alltså inte med att mäta mönsterdjupet på ett ställe och tro att man klarar sig. Mät på flera ställen, största delen av däcket måste klara minsta nivån.
- Mellan 1 dec - 31 mars ska vinterdäck användas. Dubbdäck får du använda mellan 1 oktober och 15 april om det är vinterväglag.

För bilar med totalvikt över 3500 kg

- Däcket ska ha minsta mönsterdjup på minst ¾ av slitbanans bredd och runt om hela däcket. Det räcker alltså inte med att mäta mönsterdjupet på ett ställe och tro att man klarar sig. Mät på flera ställen, största delen av däcket måste klara minsta nivån.
- Fordonet måste ha däck med minst 5 mm mönsterdjup under perioden. Vinterdäck ska finnas på fordonets drivaxlar.
- Mellan 1 dec - 31 mars ska vinterdäck användas. Dubbdäck får du använda mellan 1 oktober och 15 april om det är vinterväglag.

Var hittar jag tillåten totalvikt?

Det är fordonets tillåtna totalvikt som bestämmer vilka krav som gäller bl.a. för däck. På registreringsbeviset hittar du din bils tillåtna totalvikt. Det är inte bilens egna vikt som avgör. En bil kan väga 2500 kg men kan räknas som tungt fordon för att den klarar att lastas med så mycket extra vikt att totalvikten överstiger 3500 kg.

Kan man köra med vinterdäck på sommaren?

Ja, det kan du så länge det inte är dubbdäck. Men det är inte en bra idé! Vinterdäck är gjorda av gummi som ska behålla sin elasticitet och vara mjuka trots att det är kallt ute. På sommaren blir dessa däck alltför mjuka och riskerar tappa sina köregenskaper. På samma sätt är det farligt att köra med sommardäck på vintern.

Hur gammalt är däcket?

På däcket finns en kod som kallas för DOT-kod. Koden berättar när däcket är producerat. De sista 3 eller 4 siffrorna talar om vilket år däcket är gjort.
På däck från år 2000 och framåt kan koden t.ex. se ut så här: 1503. Det betyder att däcket är tillverkat v.15 år 2003.

Hur länge kan man köra med en uppsättning däck?

Det beror såklart på hur långt man kört och körstil. Vid normal körlängd (ca 1500 mil/år) bör däcket hålla ca 3 säsonger.

Däcktrycket

Det är viktigt att du kontrollerar däcktrycket med jämna mellanrum, rekommendationen brukar ligga på varannan månad. Rätt tryck i däcken påverkar körsäkerhet, komfort, drivmedelsförbrukningen och slitage på däcken.
Vid en tungt lastad bil bör trycket ofta ökas lite, läs i bilens instruktionsbok för att se rätt tryck till din bil.

Däckmärkning

Däcken kan ha flera olika tal och bokstavskombinationer som berättar om däckets storlek och egenskaper. Här hittar du en förklaring på vad de olika beteckningarna betyder. Exemplet nedan är med en standard däckdimension.

205/65R15 88H

- 205 = Däckets bredd i mm.
- 65 = Däckets höjd i procent av bredden.
- R = Anger att det är ett Radialdekk
- 15 = Fäldgdiameter angett i tum
- 88 = Belastningskod, hur stor belastning däcket tål. 88 = 560 kg.
- H = Hastighetskod. Se tabell för de olika benämningarna på hastighetskoder.

Tabell för hastighetsmärkning

Alla bilar har en max hastighet och det är viktigt att däcken också följer detta. Vad som krävs för din bil står på registreringsbeviset. Max hastigheterna gäller för sommardäck. För vinterdäck är hastighetskravet Q eller 160km/h oavsett vad som står på registreringsbeviset.

Hastighetskoder för max fart km/h:

L = 120 km/t
M = 130 km/t
N = 140 km/t
P = 150 km/t
Q = 160 km/t
R = 170 km/t
S = 180 km/t
T = 190 km/t
U = 200 km/t
H = 210 km/t
V = 240 km/t
W = 270 km/t
Y = 300 km/t
Z = over 240 km/t

Vad är skillnaden på att byta däck (däckskifte) och byta hjul (hjulskifte)?

Det kan lätt bli missförstånd mellan däckverkstäder och kunder i däcksäsong. Kunder pratar gärna om att byta däck medan verkstäderna pratar om två olika byten, däckbyte eller hjulbyte. Ett hjul består av en fälg och ett däck och brukar då kallas för ett komplett hjul. Ett däck består bara av ett däck. Dvs ingen fälg.
När däcken blir slitna och du behöver nya, kan verkstaden dra av däcket från fälgen och sätta på det nya däcket, på samma fälg.
Vid däckbyte kränger man alltså av däcket från fälgen och monterar sedan på det nya däcket. Vid byte av kompletta hjul byter man från ett komplett hjul till ett nytt komplett hjul.

Förvara dina däck rätt

Det första du bör göra när du bytt hjul är att tvätta däcket och fälgen och försöka ta bort så mycket sten som möjligt som kan ha fastnat i däckets mönster.
Den ideella är att hänga hjulen på väggen eller i taket alternativt stapla dom liggandes på golvet. Du bör inte lägga andra saker på däcken. Det bör också vara mörkt, torrt och svalt där du lagrar däcken.

Skruvat.se – Vi har bästa bildäcken för din bil.

 

Skruvatklubben - Förenklar ditt fordonsägande

Bli medlem i Skruvat och få exklusiva deals och de senaste nyheterna. Gå med idag och få 15% på nästa köp.

Handla tryggt till lägsta pris!

Skulle du hitta samma bildelar billigare än på Skruvat.se så garanterar vi dig samma pris. Testa vår prisgaranti!

Copyright © 2025 AB Skruvat Reservdelar. All rights reserved.
Bildelar på nätet, Reservdelar, Biltillbehör, Verktyg, Däck & Fälg, MC och Båtdelar. Bra bildelar till låga priser.