
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
- Abarth
- Acura
- Alfa Romeo
- Alpina
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Bentley
- BMW
- Buick
- Byd
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- Daf
- Daihatsu
- Daimler
- Dfsk
- Dodge
- Ds
- Ferrari
- Fiat
- Fisker
- Ford
- Glas
- Gmc
- Honda
- Hongqi
- Hummer
- Hyundai
- Indigo
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- Ldv
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mclaren
- Mercedes-Benz
- Mg
- Mini
- Mitsubishi
- Morgan
- Morris
- Nio
- Nissan
- Nsu
- Oldsmobile
- Opel
- Ora
- Peugeot
- Plymouth
- Polestar
- Pontiac
- Porsche
- Proton
- Renault
- Renault trucks
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Subaru
- Suzuki
- Talbot
- Tesla
- Think
- Toyota
- Trabant
- Tvr
- Vauxhall
- Volvo
- vw
- Xpeng
- Yugo
- ReaTändspole, Cylinder 2, Cylinder 3 Ngk 48020Rabatterat [object Object]509 krSpara 10%Slut i lagerArtnr: 766840Lägg till i favoriterRENAULT CLIO II, KANGOO, KANGOO Express, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scenic
- ReaLägg till i favoriterCHRYSLER CROSSFIRE, CROSSFIRE Roadster MERCEDES-BENZ A-KLASS [W169], B-KLASS Sports Tourer [W245], C-KLASS [W202, W203], C-KLASS Coupé [CL203], C-KLASS T-Model [S202, S203], CLK [C208, C209], CLK Cabriolet [A208, A209], CLS [C219], E-KLASS [W210, W211], E-KLASS Flak/chassi [VF210], E-KLASS T-Model [S210, S211], G-KLASS [W463], G-KLASS Cabrio [W463], M-KLASS [W163, W164], R-KLASS [W251, V251], S-KLASS [W220], S-KLASS Coupé [C215], SL [R129, R230], SLK [R170, R171], SLR [R199], SLR Roadster [R199], VIANO [W639], VITO / MIXTO Skåp [W639], VITO Buss [W639]
- ReaLägg till i favoriterRENAULT 21 Sedan, ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scenic
- ReaLägg till i favoriterMERCEDES-BENZ 124 Coupé [C124], 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], C-KLASS [W202], C-KLASS T-Model [S202], CLK [C208], CLK Cabriolet [A208], E-KLASS [W124], E-KLASS Cabriolet [A124], E-KLASS Coupé [C124], E-KLASS T-Model [S124]
- ReaTändspole, Cylinder 2, Cylinder 3 Ngk 48058Rabatterat [object Object]519 krSpara 10%Slut i lagerArtnr: 766844Lägg till i favoriterRENAULT LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Grandtour I, MEGANE Scenic, SAFRANE II VOLVO S40 I, V40 Kombi
- ReaLägg till i favoriterRENAULT ESPACE III, LAGUNA I, LAGUNA Grandtour I, MEGANE I, MEGANE Cabriolet I, MEGANE Classic I, MEGANE Coach I, MEGANE Scenic SEAT MARBELLA, MARBELLA Skåp/halvkombi, TERRA, TERRA Skåp / kombi
- ReaLägg till i favoriterLOTUS ELISE MG MG TF, ZR, F ROVER 200 Halvkombi II, 25 Halvkombi I, 400 Tourer, 45 Halvkombi I, 45 Sedan I, COUPE
- ReaLägg till i favoriterFORD ESCORT V, ESCORT VI, GALAXY I, SCORPIO II, SCORPIO Turnier II, TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp
- ReaLägg till i favoriterFIAT SEDICI SUBARU JUSTY III SUZUKI ALTO VI, BALENO, BALENO Halvkombi, BALENO Kombi, CARRY Buss, CARRY Flak/chassi, CARRY Skåp, GRAND VITARA II, IGNIS I, IGNIS II, JIMNY Terrängbil täckt, JIMNY Terrängbil öppen, LIANA, LIANA Halvkombi, SWIFT III, SWIFT Cabriolet, SWIFT Halvkombi II, SWIFT Sedan II, SX4, SX4 S-CROSS, SX4 Sedan, WAGON R Halvkombi, WAGON R+ Halvkombi
- Fordonsutrustning: För fordon utan tändfördelare
- ReaLägg till i favoriterCHRYSLER SEBRING, SEBRING Cabriolet MITSUBISHI CARISMA, CARISMA Sedan, COLT IV, COLT V, GALANT VIII, GALANT Kombi VIII, GALANT Sedan VI, GALANT Station Wagon IV, OUTLANDER I, PAJERO PININ I, SPACE RUNNER, SPACE WAGON PROTON IMPIAN
- ReaLägg till i favoriterKIA CARENS I, CARENS Minibus, minivan II, CERATO Sedan, CLARUS, CLARUS Kombi, SEPHIA, SEPHIA Sedan, SHUMA I, SHUMA II
- ReaLägg till i favoriterFIAT BRAVO I, COUPE, MAREA, MAREA Weekend LANCIA KAPPA, KAPPA Coupé, KAPPA SW, LYBRA, LYBRA SW, THESIS
- ReaLägg till i favoriterFIAT BARCHETTA, BRAVA, BRAVO I, COUPE, MAREA, MAREA Weekend LANCIA DEDRA, DEDRA SW, DELTA II
- ReaLägg till i favoriterNISSAN ALMERA II, ALMERA Hatchback II, PRIMERA, PRIMERA Hatchback, PRIMERA Traveller
- ReaLägg till i favoriterLEXUS HS TOYOTA AVENSIS Kombi, AVENSIS VERSO, CAMRY Sedan, HILUX Pick-up VII, LAND CRUISER PRADO, MATRIX, PREVIA II, PREVIA III, RAV 4 II, RAV 4 III
- ReaLägg till i favoriterLEXUS GS, GX, IS I, IS SportCross, LS, LX, SC Cabriolet TOYOTA LAND CRUISER 100, LAND CRUISER 200
- ReaTändspole, Tvåsidig, Cylinder 4, Cylinder 5, Cylinder 6 Ngk 48243Rabatterat [object Object]901 krSpara 10%Slut i lagerArtnr: 766949Lägg till i favoriterINFINITI I30 NISSAN CEFIRO Sedan II, MAXIMA / MAXIMA QX IV, MAXIMA / MAXIMA QX Station Wagon IV
- ReaLägg till i favoriterINFINITI I30 NISSAN CEFIRO Sedan II, MAXIMA / MAXIMA QX IV, MAXIMA / MAXIMA QX Station Wagon IV
- ReaTändspole, Avgas-/utsläppssidan Ngk 48293Rabatterat [object Object]385 krSpara 10%Slut i lagerArtnr: 766977Lägg till i favoriterHONDA CITY Sedan IV, CITY Sedan V, CIVIC Hatchback VIII, CIVIC Sedan VII, CIVIC Sedan VIII, JAZZ II, JAZZ III