
Tändspole

Tändspole
Vill din motor inte starta på första försöket eller får du sitta en lång stund och vrida nyckeln utan framgång? Spara på frustrationen och serva ditt startsystem!
För att antända bränslet i din bil och starta motorn krävs en så pass hög spänning att en gnista tänder till. Om ditt tändsystem börjar bli gammalt och svårstartat kanske det är dags att se över dina tändspolar.
Vi garanterar originaldelar från tillverkarna utan onödiga mellanhänder till riktigt bra priser. Vi har till och med prisgaranti som ger dig rabatt om du hittar samma vara billigare. Börja med att skriva in ditt registreringsnummer, så kommer rätt tändspolar för din bil presenteras i resultatet nedan!
Hur fungerar en tändspole?
Tändspolen tar den lägre spänningen från bilens batteri och omvandlar den till en högre spänning som kan skapa en gnista i tändstiften. När du vrider om tändnyckeln skickas en signal till bilens dator som aktiverar tändspolen. Tändspolen tar sedan den lägre spänningen från batteriet och förstärker den till en högre spänning, som sedan skickas vidare till tändstiften. När tändstiften mottar den höga spänningen, producerar de en gnista som antänder bränslet i förbränningsrummet, vilket gör att motorn startar.
Med tiden kan tändspolen slitas ut eller bli dålig och det kan leda till att bilen blir svårstartad eller inte startar alls. Därför är det viktigt att se över dina tändspolar och byta ut dem vid behov. Om din bils tändspole har blivit dålig kan den givetvis bytas ut, så att du får bättre tändning.
Vilken tändspole ska man välja?
När du väljer tändspole till din bil är det viktigt att välja en som passar din specifika bilmodell och motor. Antalet tändspolar i motorn varierar beroende på tillverkaren och fordonsmodellen. En bra idé är att kolla i din bils bruksanvisning för att se vilken typ av tändspole som rekommenderas. Är du osäker, kan det också vara en bra idé att prata med en erfaren mekaniker.
Olika typer av tändspolar:
1. Fördelar- och burktypspolar: Skapar en gnista för varje vevaxelrotation, som överförs till tändstiftet i motsvarande cylinder via en tändningsfördelare. Dessa delar är billiga och tillförlitliga och kan ha en inbyggd utgång som begränsar spänningen eller stänger av den om spolen överhettas, detekterar en kortslutning eller utför datordiagnostik på enheten.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
2. Dual-spark (fördelarfri): Genererar två gnistor för ett par cylindrar samtidigt, men bara en av gnistorna antänder bränsle-luftblandningen i en cylinder, vilket innebär att den andra gnistan är "bortkastad". Dessa enheter är mer kompakta, fungerar utan en fördelare och kräver inte synkronisering med kamaxeln, men är endast lämpliga för motorer med jämnt antal cylindrar.
3. Spole-på-stift (penna): Består av en spole per tändstift, vanligtvis monterad direkt ovanpå tändstiftet. I vissa motorer kan de dock vara anslutna via högspänningskablar. Dessa spolar ger en stabil och kraftfull gnistbildning som säkerställer fullständig och jämn bränsleförbrukning. De gör det möjligt att stänga av en cylinder vid behov för att undvika skador på sensorer och andra enheter. De kräver synkronisering med kamaxeln, men flera spolar kan kombineras i ett spolpaket för att garantera minimal spänningsförlust vid tändning.
4. Dual-coil: Kombinerar två tändspolar i en enhet. De är direkt anslutna till respektive tändstift och gör det möjligt att minska fördröjningen vid tändning och justera tändningstidpunkten mer exakt.
På Skruvat kan du enkelt söka efter rätt tändspole till din bil med hjälp av ditt registreringsnummer. Vi erbjuder originaldelar från ledande tillverkare till riktigt bra priser – ja, till och med prisgaranti för marknadens lägsta pris!
Så byter du en tändspole
1. Leta upp tändspolen: Tändspolen är oftast placerad på toppen av tändstiftslocket och är ansluten till tändkabeln.
2. Koppla bort tändkabeln: Dra ut tändkabeln från tändspolen försiktigt genom att hålla i själva kontakten, inte kabeln.
3. Skruva bort tändspolen: Ta bort skruvarna som håller fast tändspolen på tändstiftslocket. Se till att inte tappa skruvarna.
4. Ta bort den gamla tändspolen: Dra försiktigt ut den gamla tändspolen från tändstiftslocket.
5. Sätt i den nya tändspolen: Placera den nya tändspolen på rätt plats på tändstiftslocket och skruva fast den med skruvarna.
6. Anslut tändkabeln: Anslut tändkabeln till tändspolen och se till att den sitter ordentligt fast.
7. Testa bilen: Starta bilen och se om problemet med tändspolen är löst.
Kom ihåg att alltid koppla ifrån batteriet! Om du inte känner dig säker i att byta tändspolen själv, är det bäst att ta bilen till en mekaniker för att få professionell hjälp.
Vanliga frågor kring tändspole
Bilmärken - Reservdelar från din biltillverkare – Välj manuellt nedan
- Abarth
- Acura
- Alfa Romeo
- Alpina
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Bentley
- BMW
- Buick
- Byd
- Cadillac
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- Daf
- Daihatsu
- Daimler
- Dfsk
- Dodge
- Ds
- Ferrari
- Fiat
- Fisker
- Ford
- Glas
- Gmc
- Honda
- Hongqi
- Hummer
- Hyundai
- Indigo
- Infiniti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- Ldv
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mclaren
- Mercedes-Benz
- Mg
- Mini
- Mitsubishi
- Morgan
- Morris
- Nio
- Nissan
- Nsu
- Oldsmobile
- Opel
- Ora
- Peugeot
- Plymouth
- Polestar
- Pontiac
- Porsche
- Proton
- Renault
- Renault trucks
- Rolls Royce
- Rover
- Saab
- Seat
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Subaru
- Suzuki
- Talbot
- Tesla
- Think
- Toyota
- Trabant
- Tvr
- Vauxhall
- Volvo
- vw
- Xpeng
- Yugo
- ReaTändspole, Cylinder 4, Cylinder 5, Cylinder 6 Ngk 48330Rabatterat [object Object]789 krSpara 10%Slut i lagerArtnr: 766989Lägg till i favoriterINFINITI I30 NISSAN CEFIRO Sedan III, MAXIMA / MAXIMA QX V, MAXIMA / MAXIMA QX Station Wagon IV
- ReaLägg till i favoriterOPEL AGILA, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, CORSA B, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi VAUXHALL AGILA Mk I, CORSA Mk II
- ReaLägg till i favoriterCITROËN BX, BX Break, C15 Skåp/stor limousine PEUGEOT 205 II, 309 I, 309 II, 309 Skåp/halvkombi, 405 I, 405 II, 405 Break I, 405 Break II
- ReaLägg till i favoriterCITROËN AX, BX, BX Break, C15 Kombi, C15 Skåp/stor limousine PEUGEOT 205 II, 205 Cabriolet I, 205 Skåp/halvkombi, 309 I, 309 II, 405 I, 405 Break I
- ReaLägg till i favoriterOPEL ASTRA F, ASTRA F Cabriolet, ASTRA F Halvkombi, ASTRA F Kombi, CALIBRA A, FRONTERA A, FRONTERA A Sport, KADETT E, KADETT E Cabriolet, KADETT E Halvkombi, KADETT E Kombi, OMEGA A, OMEGA A Kombi, SENATOR B, VECTRA A, VECTRA A Halvkombi SAAB 900 II, 900 Cabriolet II, 900 Coupé II, 9-3, 9-3 Cabriolet VAUXHALL FRONTERA Mk I
- ReaLägg till i favoriterSKODA FAVORIT, FAVORIT Forman, FAVORIT Pick-up, FELICIA I, FELICIA II, FELICIA Cube Van, FELICIA Kombi I, FELICIA Kombi II, FELICIA Pick-up I
- ReaLägg till i favoriterFORD ESCORT Classic, ESCORT IV, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet IV, ESCORT Cabriolet V, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express IV, ESCORT Express V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier Classic, ESCORT Turnier IV, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/stor limousine, KA, MONDEO I, MONDEO II, MONDEO Sedan I, MONDEO Sedan II, MONDEO Turnier I, MONDEO Turnier II, ORION III, PUMA HONDA ACCORD IV MAZDA 626 IV, 626 V, 626 Hatchback IV, 626 Hatchback V, 626 Station Wagon V
- ReaLägg till i favoriterAUDI A1, A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback, A4 Allroad B8, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A4 B8, A4 B8 Avant, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback, A6 C6, A6 C6 Avant, A6 C7, A6 C7 Avant, A8 D4, Q3, Q5, R8, R8 Spyder, TT, TT Roadster SEAT ALHAMBRA, ALTEA, ALTEA XL, EXEO, EXEO ST, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW AMAROK, BEETLE, BEETLE Cabriolet, CC B7, EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, JETTA III, JETTA IV, MULTIVAN V, MULTIVAN VI, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, PASSAT ALLTRACK B7, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, POLO V, SCIROCCO III, SHARAN, TIGUAN, TOUAREG, TOURAN, TRANSPORTER / CARAVELLE Buss VI, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Flak/chassi VI, TRANSPORTER Skåp V, TRANSPORTER Skåp VI
- ReaLägg till i favoriterOPEL AGILA, ASTRA G Classic, ASTRA G Caravan Classic, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Sedan Classic, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Sedan, ASTRA H TwinTop, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan, TIGRA TwinTop VAUXHALL AGILA Mk I, ASTRA Mk V, CORSA Mk II, MERIVA A, TIGRA TwinTop
- ReaLägg till i favoriterFIAT SEDICI SUBARU JUSTY II, JUSTY III SUZUKI ALTO VI, BALENO, BALENO Halvkombi, BALENO Kombi, CARRY Flak/chassi, CARRY Skåp, GRAND VITARA I, GRAND VITARA II, GRAND VITARA Terrängbil öppen I, IGNIS I, IGNIS II, JIMNY Terrängbil täckt, LIANA Halvkombi, SWIFT III, SX4, SX4 Sedan, WAGON R+ Halvkombi
- ReaLägg till i favoriterCHEVROLET AVEO / KALOS Halvkombi, AVEO / KALOS Sedan, CAPTIVA, CRUZE, EVANDA, NUBIRA Kombi, NUBIRA Sedan, REZZO Minibus, minivan, SPARK DAEWOO EVANDA, KALOS, LACETTI Halvkombi, LANOS Sedan, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon, REZZO OPEL ANTARA A, ASCONA B
- ReaLägg till i favoriterDAEWOO LANOS, LANOS Sedan, LEGANZA, NUBIRA, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon OPEL FRONTERA B VAUXHALL FRONTERA Mk II
- ReaLägg till i favoriterHYUNDAI COUPE II, ELANTRA Sedan IV, i30, i30 Kombi, MATRIX, TRAJET, TUCSON KIA CARENS Minibus, minivan II, CARENS Minibus, minivan III, CEE'D Halvkombi, CEE'D SW, CERATO Halvkombi I, CERATO Sedan I, PRO CEE'D, SPORTAGE II
- ReaLägg till i favoriterSUBARU FORESTER, IMPREZA Kombi, IMPREZA Sedan, LEGACY III, LEGACY Kombi III, OUTBACK
- ReaLägg till i favoriterNISSAN MURANO I, PATHFINDER II, PATHFINDER III, QUEST, TEANA I RENAULT VEL SATIS