Varning: Så slits dina bromsar under vintern
– Passa på att se över bromsarna nu när våren kommer, säger Magnus Possman på Skruvat.se.
Bromsarna är bilens viktigaste säkerhetsutrustning och eftersom de är monterade i hjulen är de ständigt exponerade för påfrestningar. Ändå är det förhållandevis få som regelbundet kontrollerar och servar bromsarna på sina bilar. Nu efter vinterns utmaningar kan det vara hög tid.
– Det ligger mycket föroreningar på vägarna under vintern. Grus, salt och all smuts sliter hårt på bromsarna. Smutsen kan också få bromsoken att kärva vilket förr eller senare leder till att bromsklossarna kommer att ligga mot bromsskivorna. Det kan förutom onormalt slitage leda till överhettning och högre bränsleförbrukning, säger Magnus Possman, affärsområdeschef och teknisk expert på Skruvat.se.
Ett bra tillfälle att kontrollera sina bromsar är när man byter från vinter- till sommardäck:
• Börja med att hissa upp bilen och se till att den står säkert, använd gärna en pallbock så att du kan arbeta utan att behöva oroa dig för att bilen ska glida av domkraften.
• Känn sen efter så att hjulet rullar fritt, det är normalt att bromsskivan och bromsklossarna nuddar varandra lite – men det ska inte vara trögt att vrida runt hjulet.
• Kontrollera sen bromsklossarna så att de inte börjar ta slut.
– Jag tycker att man ska passa på att också ta av bromsoken och rengöra glidytorna ordentligt för att förhindra att oken börjar kärva. Om man inte behöver byta kan man också ge klossarna nytt liv genom att slipa av anläggningsytan med ett sandpapper, säger Magnus Possman.
Bromsklossar är en förbrukningsvara och det går utmärkt att bara byta klossar. Men ska man byta skivor är det läge att också satsa på nya klossar.
– Ja, om man byter bromsskivor måste man också byta bromsbelägg, även om det finns mycket kvar på dem. Beläggen har formats av den befintliga skivan och kan slita onödigt mycket på den nya, säger Magnus Possman.
Hitta bromsar till din bil