
- Kvalitet/klass: BG174
- Kvalitet/klass: DOT 4
- Kvalitet/klass: FMVSS 116
- Kvalitet/klass: ISO4925
- Kvalitet/klass: JIS K2233
- Kvalitet/klass: SAE J1703
- Kvalitet/klass: SAE J1704
- Volym (liter): 1
Att kunna bromsa är viktigt för både bilens och alla medtrafikanters säkerhet, vilket gör bromsvätskan till en av de viktigaste vätskorna i bilen. Att ha rätt nivå av bromsvätska och regelbundet byta ut den, är avgörande för att säkerställa att bilens bromssystem fungerar både korrekt och optimalt.
Eftersom bromsvätska är hygroskopisk, så drar den åt sig fukt. När bromsvätskan drar åt sig fukt och andra förorenande ämnen, försämras bromsarnas prestanda och kan inte göra sitt jobb fullt ut. Därför är det viktigt att byta den regelbundet.
Normalt rekommenderas det att man byter bromsvätskan enligt tillverkarens anvisningar, vilka kan variera mellan olika bilar beroende på vilken typ av bromsvätska som används. Ser du att vätskan är brun eller svart måste du byta den. Annars är en allmän rekommendation att byta ut bromsvätskan vartannat år eller varje 3000 mil, men ibland kan det behövas oftare om du kör mer än så.
Ta för vana att kontrollera bromsvätskenivån och bromssystemet regelbundet, samt byta ut bromsvätskan enligt bilens manual eller vid rekommendation från verkstad.
I familjebilar och moderna bilar drivs bromssystemet med hydraulik, det vill säga genom att överföra bromskraften genom vätskor. Dessa vätskor har fördelen att de fördelas jämnt i ett system med rör och mottagare och kan inte komprimeras. När man trycker på bromspedalen överförs kraften direkt till hela systemet.
Det finns även pneumatiska bromssystem som använder tryckluft för att ansätta bromsarna, vilket bland annat används i lastbilar och bussar, samt hybridsystem där hydrauliska och pneumatiska komponenter samarbetar. Detta kan vara anledningen till det väsande ljudet som hörs när de stannar vid exempelvis ett rödljus. Gaser kan komprimeras, reducera och försena dess kraftöverföring. Detta är den huvudsakliga skillnaden mellan hydrauliska och pneumatiska bromssystem.
Det är viktigt att identifiera och åtgärda orsaken till gas i bromsvätskan så snart som möjligt, eftersom det kan påverka bilens bromsförmåga och öka risken för olyckor.
Gas kan komma in i bromsvätskan på flera sätt, men det vanligaste är genom en läcka i bromssystemet. En läcka kan uppstå i bromsrören, kopplingarna eller kolvarna och när det händer kan gas tränga in i systemet och blandas med vätskan.
Bland annat så kan bromsning leda till att kondenserat vatten kokar, vilket ger upphov till bubblor. En annan vanlig orsak till gas i bromsvätskan är att vätskan är för gammal och har börjat förångas. Det kan även bero på överhettning av bromsar under hård inbromsning eller långa bromssträckor som kan orsaka att vätskan kokas och skapar gasbubblor.
Vilken typ av bromsvätska du ska använda till din bil beror på bilmodell och bilens bromssystem. Det är viktigt att använda en vätska som är kompatibel med bilens bromssystem och som uppfyller bilens specifikationer och krav. Den vanligaste typen av bromsvätska är glykolbaserad, men det finns också vätskor som är baserade på silikon eller mineralolja.
Köp en bromsvätska som är av hög kvalitet och som uppfyller DOT-krav (Department of Transportation) eller liknande krav för att säkerställa att bilens bromssystem fungerar korrekt och för att undvika eventuella problem.
Skruvat.se är Nordens största återförsäljare på nätet vad gäller tillbehör och monteringssatser till din bil. Att de är av hög kvalitet är viktigt för att du ska känna dig så trygg som möjligt. Därför är det också en självklarhet när du handlar hos oss. Hos oss hittar du ett stort utbud av högkvalitativa bromsvätskor som passar din bil.