Krängningshämmare

Krängningshämmare
En krängningshämmare, även kallad anti-roll bar eller stabilisatorstång, stabilisatorstag, bussning, lagersats. Är kort och gott en komponent i ett fordonets fjädringssystem som ska hämma krängningar. Dess huvudsakliga syfte är att minska eller kontrollera karossrullning under kurvtagning och andra sidledsrörelser.
Syfte med en krängningshämmare:
- Minska karossrullning: Karossrullning uppstår när ett fordon svänger eller utsätts för sidokrafter, vilket resulterar i en lutning av fordonets kaross åt ena sidan. Krängningshämmaren kopplar ihop fjädringssystemet mellan de två hjulaxlarna (vanligtvis fram- och bakhjulen) och motverkar därigenom överdriven lutning av karossen. Detta bidrar till att hålla fordonet mer plant och stabilt under kurvtagning.
- Förbättra hanteringen: Genom att minska karossrullning förbättrar krängningshämmaren fordonets övergripande hantering och stabilitet under olika körförhållanden. Det ger föraren bättre kontroll och ökad precision vid svängar och vägändringar.
- Justerbarhet: En annan viktig funktion är att krängningshämmaren ger möjlighet att justera bilens hantering genom att omfördela krängningsbelastningen mellan fram- och bakhjulen. Detta gör det möjligt att anpassa bilens understyrning eller överstyrning, vilket är viktigt för att uppnå önskad prestanda och köregenskaper.
Här är några tecken som tyder på att det är dags att byta ut krängningshämmaren på din bil
Att byta ut krängningshämmaren när den går sönder är ofta ett mer kostnadseffektivt alternativ än att försöka reparera den. Processen att byta ut denna komponent är inte komplicerad, och det är en bra idé att göra det så snart du märker att den inte fungerar som den ska. Även om bilen fortfarande är körduglig kan en dålig krängningshämmare slita på andra delar av hjulupphängningen.
- Felaktig styrning: Om du upplever att styrningen känns konstig, särskilt vid svängar eller under bromsning, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren är i dåligt skick.
- Bilen drar åt ena sidan: Om du märker att bilen tenderar att dra åt ena sidan när du kör, kan det vara en indikation på problem med krängningshämmaren.
- Ojämn dämpning: Om du känner att bilen har ojämn dämpning eller om körupplevelsen känns ovanligt skakig, kan det vara ett tecken på att krängningshämmaren inte fungerar korrekt.
- Ljud från däcken: Om du hör oväntade dunkande ljud från däcken, särskilt vid kurvtagning, kan det vara en indikation på att krängningshämmaren inte fungerar som den ska.
Om du observerar något av dessa tecken är det klokt att söka professionell hjälp och få krängningshämmaren inspekterad eller eventuellt ersatt.
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelCHEVROLET LACETTI, LACETTI Kombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Kombi, NUBIRA Sedan DAEWOO GENTRA Sedan, LACETTI Halvkombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon MITSUBISHI ECLIPSE III, ECLIPSE Cabriolet, GALANT VIII
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelCHEVROLET LACETTI, LACETTI Kombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Kombi, NUBIRA Sedan DAEWOO GENTRA Sedan, LACETTI Halvkombi, LACETTI Sedan, NUBIRA Sedan, NUBIRA Wagon MITSUBISHI ECLIPSE III, ECLIPSE Cabriolet, GALANT VIII
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelCHRYSLER 300M, CONCORDE, LHS DODGE INTREPID
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, Bakaxel, framaxel höger,JEEP WRANGLER III
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger Nty ZLP-CCHEVROLET CAMARO, CAMARO Cabriolet
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPDAIHATSU SIRION SUBARU JUSTY IV
- Stång/stag, krängningsh ämmare, Framaxel, framaxel höger Nty ZLP-DDAIHATSU SIRION SUBARU JUSTY IV
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelFORD TRANSIT Buss, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelFIAT PANDA, PANDA Skåp/halvkombi
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPMITSUBISHI LANCER VI, LANCER VII, LANCER VIII, OUTLANDER I
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelHYUNDAI SANTA FÉ III, TERRACAN TOYOTA HIACE / COMMUTER Buss V, HIACE Skåp V
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPHYUNDAI ACCENT III, ACCENT Sedan III KIA RIO II, RIO Sedan II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger Nty ZLP-LLAND ROVER DISCOVERY III, DISCOVERY IV, DISCOVERY VAN III, DISCOVERY VAN IV, RANGE ROVER SPORT I
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPLAND ROVER DISCOVERY III, DISCOVERY IV, DISCOVERY VAN III, DISCOVERY VAN IV, RANGE ROVER SPORT I
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelFORD MAVERICK NISSAN CABSTAR, NT400 CABSTAR, TERRANO I, TERRANO II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPNISSAN MURANO II, QASHQAI / QASHQAI +2 I, TEANA II, X-TRAIL II, X-TRAIL III RENAULT KOLEOS I, KOLEOS II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel högerNISSAN MURANO II, MURANO VAN II, QASHQAI / QASHQAI +2 I, QASHQAI / QASHQAI +2 VAN I, QASHQAI SUV II, TEANA II, X-TRAIL II, X-TRAIL III, X-TRAIL VAN RENAULT KOLEOS I, KOLEOS II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel vänster Nty ZLPINFINITI FX, QX70
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel Nty ZLP-PE-004RPEUGEOT 306, 306 Break, 306 Cabriolet, 306 Halvkombi
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, Bakaxel, framaxel höger,SUBARU JUSTY II SUZUKI BALENO, BALENO Halvkombi, BALENO Kombi, LIANA, LIANA Halvkombi, SWIFT Cabriolet, SWIFT Halvkombi II, SWIFT Sedan II
- Stång/stag, krängningshämmare, Framaxel, framaxel höger, framaxelKIA SORENTO I TOYOTA 4 RUNNER II, HILUX Pick-up V, HILUX SUV II
- Pris113 kr